Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Leirillä 2001 1/35

Alkuvuonna 2016 Monte-Carlon ralli-dioraaman jälkeen mietin pitkään, minkälaisen dioraaman tekisin seuraavaksi. Pohdinnassa olivat henkilökohtaisesti tärkeät sota-ajoneuvokokemukseni, ja lopulta mieleeni tuli oma armeija-aika vuodelta 2001; palvelin Parolan panssariprikaatissa ja silloin palvelukäytössä olleet vaunut ja ajoneuvot tulivat varsin tutuiksi. Kaikista hienoimmaksi kokemukseksi jäi T-72M1-vaunu, jonka kyytiin pääsin, oli melkoisen kiehtovaa, kun ahdettu V-12 38,88 l 780 HV diesel-moottori jauhoi alla mutavellissä. Hyvin tutuiksi tulivat myös T-55-vaunut, BMP-rynnäkköpanssarivaunut, MT-LB ”Ällitällit” Zilit, Sisut, Landroverit, Mercedes-maasturit ym. Näiden muisteluiden jälkeen aihe oli selvä! Teen siis omista armeija-ajoista dion...

2016 helmikuussa aloitin alustan suunnittelun. Alkuperäisen koon piti olla 60 cm c x 90 cm, päätin kuitenkin tiivistää ja otin leveydestä pois 20 cm. Alustan materiaaliksi otin uretaanilevyn ja stryroxin, näiden ansiosta dion pohjaa oli todella helppo työstää.

Dio oli paperille suunniteltu jo hyvin tarkkaan, joten käytännönvaiheiden alkaessa, kaikki oli selvää, miten asettelisin kaluston ja figuurit. Alusta valmistui huhtikuussa, sen jälkeen pääsin rakentamaan vaunuja.

Dioraama sisältää (suluissa valmistajat); T-72M1 panssarivaunun (Tamiya), BMP-rynnäkköpanssarivaunun (Zvezda), Zil 131 (ICM), ja Mercedes–Benz G-sarjan maastoauton (Revell).

 

 

Osa kalustosta oli tehty valmiiksi jo aiemmin, niinpä ne sai vain asettaa ennalta määrättyihin paikkoihin. Viimeisenä valmistui Mercedesin maastoauto. Figuurien valmistajia oli useita ja osan niistä tein varastosta löytyneistä figuurien osista, niiden valmistus vei useita päiviä. Diossa on yhteensä 13 figuuria, sieltä löytyy sotilasta, kersanttia, lääkintämiestä, vänrikkiä, luutnanttia, kapteeni sekä maastoauton kuljettaja. Ensimmäiseksi tein vaunujen ympäristön valmiiksi, tämän jälkeen ylemmälle alueelle huollon alueen, jonne sijoitin Zilin ja maastoauton rinteeseen.

 

 

Sitten vuorossa oli mielenkiintoisin vaihe, eli teltan tekeminen; alusta on tehty pahvista kuten myös väliseinät. Teltan kangas on verhoa, joka oli useamman päivän likoamassa tärpättimaaliseoksessa, tämän jälkeen ripustin verhonpalan roikkumaan, seuraavana päivänä oli kangas kovettunut ja helppoa työstää. Tein ensimmäisenä reaunat ja tämän jälkeen yläosan, kiinnitin kaiken puuliimalla ja kun telttakangas oli kuivunut, valelin sen vielä ohuella maaliseoksella. Telttakepit tein tulitikuista ja narut ompelulangasta. Lopuksi tein ”käymälän” huollon tavarat ja nuotion.